Heléns inför förnybart bränsle istället för traditionell diesel på samtliga transporter med DB Schenker i Sverige. Genom initiativet beräknas Heléns kunna minska sina totala utsläpp av växthusgaser från inrikestransporter med mellan 30 och 40 procent per år.
Från och med den 1 maj 2025 kommer alla Heléns-sändningar med DB Schenker inom det svenska transportnätverket köras med lågkoldioxidbränsle som HVO100, biogas eller förnybar el.
- Vi har samarbetat med Heléns under många år och haft en löpande dialog om hur vi tillsammans kan minska CO2-emissionerna och transporternas klimatpåverkan. Därför känns det riktigt roligt att vi nu kan erbjuda vårt tillval "Förnybart bränsle", som faktiskt gör konkret skillnad i form av minskade utsläpp i vår svenska inrikestrafik, berättar Niclas Hagman, Account Manager på DB Schenker.
Mängden förnybart bränsle som köps in motsvarar exakt den mängd som krävs för Heléns transporter. Beräkningarna sker enligt en standardiserad modell som tar hänsyn till transportens vikt, avstånd och fordonstyp – och granskas löpande av oberoende part (KPMG). Tjänsten ger Heléns möjlighet till uppföljning kring våra inrikes transportutsläpp, där vi via transportörens system kan spåra exakt hur mycket koldioxid som sparats över tid. Som hållbarhetschef på Heléns är Per Bryngelsson nöjd över att ha gått i mål med initiativet:
– Det känns bra att vi nu har fått till ett konkret steg för att minska utsläppen från våra inrikestransporter. Det betyder mycket att arbeta med en partner som kan garantera att rätt mängd förnybart bränsle används och att allt är spårbart och verifierat. Det ger både klimatnytta och trygghet i vårt hållbarhetsarbete.
På bild från vänster: Niclas Hagman, Account Manager DB Schenker och Per Bryngelsson, Hållbarhetschef Heléns Rör.