Vi söker en Product Area Manager

Har du ett genuint intresse av att jobba strategiskt med våra produkter?

Heléns är Skandinaviens ledande stålrörsgrossist. Vi är lika små som vi är stora och lika lokala som vi är globala. Med närmare 300 medarbetare och närhet till kunderna på den nordiska marknaden är Heléns en smidig organisation, men vi har dessutom muskelkraft och stabilitet från ett internationellt moderbolag med 30 000 anställda.


Din roll på Heléns

  • Du ansvarar för sortimentet inom ditt produktområde och du följer upp produktens lönsamhet samt tillsammans med försäljning säkerställer att vår prisbild är konkurrenskraftig på marknaden.
  • Genom att aktivt arbeta med marknadsplanen tror vi att produktgrupperna utvecklas.
  • Du arbetar nära våra leverantörer och förhandlar fram avtal på lokal nivå.
  • Du ingår som en del i Central Procurement Group (CPG) och i våra inköpscirklar inom Benteler Distribution för att utveckla de centrala produkt- och inköpsstrategierna.
  • Du stöttar våra Global Purchasing Managers (GPM) med analyser, leverantörsutveckling och i förhandling.
  • Du ansvarar för dina produktgruppers lageroptimering i samarbete med vår MRP chef.
  • Du tar, efter givna styrmodeller och system, fram relevanta analyser, prognoser, rapporter och uppföljningar utifrån leverans, kvalitet och lönsamhet.
  • Du har många kundkontakter eftersom du supporterar försäljningen med din produktkunskap gentemot våra kunder. • Du ansvarar för och arbetar med att utbilda såväl den interna organisationen som våra kunder.
  • Du tar initiativ till och medverkar till ständiga förbättringar och utveckling av ditt ansvarsområde.


Din profil

Vi ser att du har en högskoleutbildning med inriktning ekonomi/teknik eller motsvarande. Du har sedan tidigare erfarenhet av kvalificerat produkt- eller inköpsarbete, en god affärsförståelse samt god förståelse för finansiella mål och analyser. Vidare är du strukturerad, har god analytisk förmåga och en god förmåga att fatta beslut. Du skall förstå komplexiteten i våra produkter och vår affärsmodell och samtidigt på ett pedagogiskt sätt kunna förklara detta beroende på vem mottagaren är.

Rollen kräver hög social kompetens och mycket god kommunikationsförmåga samtidigt som du aktivt driver dina arbetsuppgifter självständigt och engagerat. Du har goda kunskaper i Officepaketet samt mycket goda kunskaper i engelska i både tal och skrift. Har du goda kunskaper i SAP är det meriterande. Eftersom vi arbetar i en internationell miljö så är resor en del av din vardag i kontakt med såväl leverantörer som kunder.


Ansökan

Obs! Ansökningstiden för tjänsten är passerad!
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Per Bryngelsson, Head of Purchase, 070-319 31 19 eller per.bryngelsson@helens.se. Skicka din ansökan till linda.hollins@helens.se senast den 3 februari. Har du frågor om rekryteringsprocessen kontaktar du Linda Hollins, HR generalist, 035-14 91 08.


Välkommen med din ansökan!